Eén van de belangrijkste redenen waarom wij ict zo fascinerend vinden, is de snelheid waarmee nieuwe producten op de markt komen. Maar ons enthousiasme over techniek en innovatie is tegelijkertijd onze valkuil. Herinnert u zich de tijd dat elke leerling de minicomputer Raspberry Pi zou hebben? Dat het onderwijs zich zou onderdompelen in augmented reality? Om maar te zwijgen over de logge laptopkar .
Een kundige ict-coördinator kijkt door de hype heen. Maar hoe doe je dat? Innovatie-expert Michael van Weteringen gebruikt een handzaam model in een recent rapport op Kennisnet. Met behulp van de Hype Cycle van het Amerikaanse Gartner, beschrijft hij de laatste ict-trends voor het onderwijs.
Volgens het model leidt een technologische doorbraak eerst tot een piek van te hoge verwachtingen. Vervolgens stellen de kinderziektes van het product vroege gebruikers teleur en dalen de verwachtingen tot een dieptepunt. Maar deze periode levert waardevolle lessen op, waardoor de obstakels worden overwonnen en de opbrengsten zichtbaar worden. Dit leidt tot een herwaardering van het product en een realistische, blijvende waarde.
Van Weteringen past het model toe op verschillende actuele ict-trends in het onderwijs. Waaronder de fundamenten van een meerjarig ict-beleid, de hardware. Goede en veilige oplossingen zijn een randvoorwaarde voor stabiel en betrouwbaar onderwijs.
Toch is het jammer dat het rapport alleen internet noemt als fundament. Want een goede stroomvoorziening voor al die devices is net zo noodzakelijk. Als vijfentwintig leerlingen in een klas een groot deel van de dag een tablet of laptop gebruiken, zijn vaak extra stroompunten nodig.
Volgens de hype cycle zijn de laptops en BYOD (Bring Your Own Device) net volwassen geworden. Veel scholen die vroeg erbij waren met laptop- of tablet-onderwijs hebben inderdaad tegenslagen gekend. Accu’s raken na een paar jaar leeg. Laptopkarren of lockers zijn log en leerlingen kunnen niet werken terwijl er wordt opgeladen. En huis- tuin- en keukenoplossingen als draadhaspels en stekkerblokken zijn niet professioneel en onveilig.
Met die ervaringen is de verplaatsbare laptopzuil doorontwikkeld van idee tot bewezen factor. Zo zijn we uitgekomen op een aluminium profiel van 2,20 meter hoog en de nieuwe verzwaarde voetplaat met wieltjes. Samen creëren ze een hefboomeffect voor perfecte stabiliteit en ongekende verplaatsbaarheid.
Volgens het rapport wordt BYOD-onderwijs al binnen twee jaar mainstream. Dat betekent dat nu de tijd is gekomen om te investeren in de noodzakelijke randvoorwaarden. Kijk dus voorbij de hype, en kies voor betrouwbaarheid.
Hier vindt u meer informatie over de verplaatsbare laptopzuil
Social Contact