Op middelbare scholen is BYOD dit jaar steeds meer de regel dan een uitzondering. Vorig jaar schreven we op deze plek nog dat voor 2018 de meeste scholen gebruik zullen maken van een laptop of tablet per leerling. Afgaande op het grote aantal adviesaanvragen dat we ontvangen, lijkt dit sneller te gaan dan verwacht. Dat blijkt wel uit een aantal casussen uit de Benelux en Scandinavië.
Zo werken leerlingen op het Ørestad Gymnasium in Kopenhagen een deel van de dag op hun digitale device, aangevuld met instructie door de docent. Veel Deense scholen hebben een BYOD beleid, waardoor leerlingen beter scoren op digitale geletterdheid. Eén van de voorbeelden van de onmiskenbare plek die BYOD inneemt in het moderne onderwijs, volgens Scandinavische ict-experts. “Als scholen nog geen robuuste strategie hebben om deze alomtegenwoordige methodes eigen te maken, dan blijven ze niet relevant.”
Een ander voorbeeld is een school die onlangs bij ons een laptopzuil met datakabels aanvroeg voor het digitaal toetsen. Aangezien leren steeds meer online plaatsvindt, is het logisch dat examens worden gedigitaliseerd. Zo worden in Denemarken en Noorwegen landelijke examens exclusief online afgenomen. Gegarandeerd opgeladen en verbonden devices zijn dan onmisbaar.
Het ontwerpen van nieuwe leerruimtes is één van de belangrijkste uitdagingen voor middelbare scholen. Klaslokalen moeten worden aangepast op de verschillende leerbehoeftes van leerlingen. En het schoolgebouw moet een praktische, aantrekkelijke en duurzame omgeving worden.
Met die vraag in het achterhoofd heeft Edupower onlangs een mooi compact tafelmodel laten ontwerpen. Sterk, simpel en stabiel op elke tafel. In dit geval uitgevoerd met veelzijdige USB-poorten en drie keer 230V. Zo vormt het een flexibele aanvulling op vaste opstellingen.
Social Contact